SELAMAT DATANG KE BLOG KAMI...JOM KONGSI ILMU...

Tuesday 24 July 2012

PANDUAN PENULISAN RPH

BEBERAPA PANDUAN UTAMA PENYEDIAAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)


  1. RPH ialah dokumen penting yang mesti disediakan sebelum pelaksanaan pengajaran-pembelajaran.
  2. RPH mengandungi maklumat perancangan pengajaran harian yang terdiri daripada:
    1. butiran asas: tarikh, tempoh/masa, tahun, bilangan murid, tema, dan tajuk;
    2. huraian hasil pembelajaran: penyataan fokus utama dan aras serta penyataan fokus sampingan dan aras;
    3. objektif: olahan penyataan eksplisit, khusus dan konkrit berdasarkan HHP;
    4. sistem bahasa: pilihan beberapa aspek sistem bahasa;
    5. pengisian kurikulum: elemen-elemen nilai ilmu, nilai murni (17 nilai), kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah (KBT);
    6. langkah-langkah pengajaran-pembelajaran: penyataan pada tiga lajur utama (isi pelajaran, aktiviti p-p, dan catatan). Lajur isi biasanya dinyatakan dalam bentuk kata nama. Lajur aktiviti biasanya dalam bentuk kata kerja. Lajur catatan biasanya memuatkan maklumat pengisian kurikulum untuk mengingatkan guru agar tidak mengabaikan pengisian elemen berkenaan.
      3.  Dalam menyediakan RPH, guru perlu merujuk HSP tahun berkenaan,
          
Buku Teks dan Buku Panduan Guru (BPG) tahun berkenaan ,
           kamus,  buku tatabahasa dan sumber lain  untuk memastikan
           perancangan p-p tepat, jelas, dan lengkap.
      4.  RPH juga perlu merealisasikan aspek-aspek strategi (pendekatan,
           kaedah, dan teknik)
p-p, konsep ”5P” dan konsep p-p bestari.
      5.  RPH hendaklah menjelmakan/menzahirkan hasrat SP, HSP dan
           aplikasi 
tatabahasa serta apresiasi sastera menerusi amalan
           berkomunikasi (interpersonal, intrapersonal, mendengar  dan bertutur),
           membaca (ADD, MDD, MDK, komsas) dan menulis (berkarya).


No comments:

Post a Comment