KELAS BERCANTUM
Kelas bercantum merupakan kelas yang
unik yang mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Di antara konsep dan ciri-ciri
kelas bercantum yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah
umur murid- murid dalam sesebuah kelas bercantum berlainan mengikut tahun
persekolahan mereka. Sebagai contoh, sebuah kelas yang mencantumkan murid-murid
Tahun 1 dan 2 adalah dalam lingkungan tujuh hingga lapan tahun. Percantuman
murid-murid mengikut umur yang hampir sama ini dilakukan bagi memudahkan guru
melaksanakan proses pengajaran dan pelajaran di dalam kelas bercantum.
Bilangan murid dalam satu tahun
persekolahan pula tidak melebihi 14 orang. Bilangan kelas bercantum akan
ditentukan dengan membuat pertimbangan berdasarkan bilangan murid dalam setiap
tahun persekolahan. Sekiranya jumlah murid dalam tiga tahun persekolahan tidak
melebihi 14 orang murid, maka tiga tahun persekolahan dicantumkan dalam sebuah
kelas bercantum.
Selain itu, biasanya seorang guru
ditugaskan mengajar murid-murid daripada
dua atau tiga tahun persekolahan secara serentak dalam sebuah kelas yang sama.
Namun, kriteria percantuman kelas juga bergantung kepada bilangan tenaga pengajar
yang sedia ada. Sebagai contoh, sebuah sekolah yang mempunyai 3 orang guru
boleh mencantumkan murid-murid daripada tiga tahun persekolahan bagi membentuk
sebuah kelas bercantum. Manakala, sebuah sekolah yang mempunyai 4 atau 5 orang
guru pula boleh mencantumkan murid-murid daripada dua tahun persekolahan dalam
sebuah kelas. Namun, biasanya, bilangan guru dalam sekolah yang mempunyai kelas
bercantum tidak melebihi 5 orang kerana peruntukan guru adalah mengikut nisbah
bilangan kelas yang terdapat disesebuah sekolah berkenaan.
Ciri seterusnya bagi kelas bercantum
ialah strategi pengajaran dan pembelajarannya yang tersendiri dan berbeza
daripada kelas biasa di mana, semasa guru mengajar murid-murid dalam satu tahun
persekolahan, murid-murid dari tahun persekolahan yang lain akan ditinggalkan.
Justeru, untuk memastikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat
dilaksanakan dengan berkesan, guru yang terlibat perlu memilih dan merancang
strategi pengajaran yang sesuai untuk menyelenggarakan bilik darjah. Namun
demikian, keperluan murid juga diambil kira di mana, murid-murid Tahun 1 yang
baru masuk sekolah dan memerlukan perhatian dan layanan perlu diutamakan oleh
guru.
Demikian juga murid-murid Tahun 6
yang akan menduduki peperiksaan penting seperti UPSR. Oleh itu, kelas Tahun 1
dan Tahun 6 seeloknya tidak dicantumkan dan dijadikan kelas biasa. Namun
demikian, kriteria ini tidak semestinya dapat dipenuhi oleh sekolah yang
mengamalkan sistem kelas bercantum. Ia bergantung kepada pihak sekolah yang
perlu memikirkan kriteria yang sesuai berdasarkan keutamaan dan keadaan sekolah
itu sendiri
Selain itu, keadaan bangunan dan
kemudahan-kemudahan sekolah yang mempunyai kelas bercantum biasanya kurang
lengkap dan biasanya merupakan pondok-pondok kecil sahaja dengan hanya
mempunyai dua atau tiga buah bilik darjah. Jika sekolah itu hanya mempunyai dua
buah bilik darjah, maka kelas bercantumnya terdiri daripada murid-murid dari
tiga tahun persekolahan. Manakala sekolah yang mempunyai tiga bilik darjah,
kelas bercantumnya terdiri daripada murid-murid dari dua tahun persekolahan.
Sekolah-sekolah yang mengamalkan sistem kelas
bercantum ini juga biasanya terletak di kawasan-kawasan terpencil yang bilangan
penduduknya tidak ramai. Namun demikian, dalam tempoh PIPP ini, Kementerian
Pelajaran Malaysia akan merapatkan jurang pendidikan dengan memberi tumpuan
kepada fokus dan strategi pelaksanaan yang di antaranya ialah untuk
membangunkan infrastruktur dan kemudahan pendidikan luar bandar seperti
menambah baik Program Pembangunan Pendidikan Luar Bandar Sabah dan Sarawak,
menyediakan infrastruktur dan kemudahan asas, menyediakan bekalan elektrik 24
jam termasuk membekal genset berkapasiti 30-35 KVa ke sekolah pedalaman,
merintis penggunaan solar hybrid dan merintis penggunaan empangan mini,
menyediakan bekalan air ke sekolah, menambah baik Sekolah Kurang Murid, menilai
pelaksanaan Sekolah Pusat bagi tujuan peluasan dan mewujudkan norma baru untuk
guru di Sekolah Kurang Murid
No comments:
Post a Comment