MANUAL PENGHASILAN BAHAN
BANTU MENGAJAR
“AKUARIUM NOMBOR”
Bahan-bahan
yang digunakan ialah:
BIL
|
BAHAN
|
KUANTITI
|
1.
|
Kabus
|
1
|
2.
|
Tapak
kotak air mineral
|
1
|
3.
|
Crepe
paper
|
3
helai
|
4.
|
Magnet
|
3
papan
|
5.
|
Tali
|
2
meter
|
6.
|
Double
tape
|
1
|
7.
|
Penyangkut
baju
|
2
batang
|
8.
|
Gambar
|
Mengikut
kesesuaian BBM
|
9.
|
Stiker
nombor
|
1
set
|
10.
|
Kad
manila
|
1
helai
|
Cara
menyediakan “Akuarium Nombor”.
Ø Cara membuat ikan bernombor.
1.
Cari gambar ikan dan guntingkan mengikut
bentuk gambar tersebut.
2.
Gambar ikan dilekatkan di atas kad manila.
3.
Lekatkan stiker nombor di gambar ikan yang
telah siap digunting.
4.
Tampal I biji magnet ni gambar dengan
menggunakan double tape.
5.
Contoh gambar ikan yang sudah siap seperti
dibawah:
Ø Cara membuat akuarium.
1.
Potong kabus mengikut saiz tapak kotak yang
sedia ada.
2.
Lekatkan ‘crepe paper’ pada kabus yang siap
dipotong menggunakan ‘double tape’
3.
Cari dan potong gambar hidupan laut.
4.
Gamkan gambar tersebut pada kabus yang siap
di balut dengan ‘crepe paper’.
5.
Cantum potongan kabus tersebut dengan tapak
kotak.
6.
Contoh akuarium yang telah siap seperti
dibawah:
Rajah 2
Akuarium nombor.
Akuarium nombor.
Ø Cara membuat pancing.
1.
Ikat tali pada hujung penyangkut baju.
2.
Lekatkan magnet di hujung tali.
3.
Contoh pancing yang telah siap seperti
dibawah:
Rajah 3
Pancing nombor.
MANUAL PENGGUNAAN BAHAN
BANTU MENGAJAR
“AKUARIUM NOMBOR”
Bahan
bantu mengajar ini sesuai dengan murid tahun satu hingga 3.
Cara- cara untuk
menggunankan bahan bantu mengajar akuarium bernombor ialah:
1. Guru
akan memberi arahan kepada murid untuk memancing nombor.
2. Murid
akan memancing menggunakan pancing yang telah disediakan.
3. Murid
akan memancing satu per satu nomboe yang terdapat di dalam akuarium.
4. Murid
juga dikehendaki memancing operasi yang terdapat di dalam akuarium seperti
tambah dan tolak.
5. Murid
akan menyusun nombor dan operasi. Sebagai contoh:
2 + 5 =
6.
Murid akan memancing jawapan bagi soalan yang
telah disusun.
7.
Murid akan memancing lagi nombor lain yang
terdapat di dalam akuarium.
8.
Langkah 1 hingga 5 diulang sehinggalah murid
mahir menggunakan operasi tambah dan tolak.
No comments:
Post a Comment