KANDUNGAN MODUL GURU
NUMERASI TAHUN 2
1 NOMBOR BULAT HINGGA 100
1.1
Menyebut nombor hingga 100.
Mengenal pasti angka hingga 100.
1.2 Membilang hingga 100 objek dengan membuat kumpulan
sepuluh-sepuluh, lima-lima, dua-dua dan satu-satu.
1.3 Menulis angka hingga 100.
Membaca nombor dalam perkataan hingga 'seratus'.
Menulis nombor dalam perkataan hingga 'seratus'.
1.4 Mengenal pasti nilai tempat dan nilai digit bagi nombor hingga 'seratus'.
1.5 Menyusun nombor hingga 100:
a) membilang satu-satu
secara tertib menaik dan tertib menurun.
b) membilang dua-dua
secara tertib menaik dan tertib menurun.
c) membilang lima-lima
secara tertib menaik dan tertib menurun.
d) membilang
sepuluh-sepuluh secara tertib menaik dan tertib menurun.
1.6 Membandingkan dua nombor dan menyatakan
yang mana lebih atau kurang.
1.7 Menyusun nombor mengikut urutan dengan:
a) membandingkan
nombor tersebut, dan
b) meletakkan nombor
tersebut pada garis nombor.
1.8 Menyebut nombor ordinal daripada
‘kesebelas’ hingga ‘kedua puluh’.
Menggunakan nombor ordinal dalam konteks yang berbeza.
2 TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 100
2.1 Menambah dua nombor tanpa mengumpul
semula bagi:
a) nombor satu digit
dengan nombor satu digit
b) nombor dua digit
dengan nombor satu digit
c) nombor dua digit dengan
nombor dua digit
2.2 Menambah dua nombor dengan mengumpul
semula bagi:
a) nombor dua digit
dengan nombor satu digit
b) nombor dua digit
dengan nombor dua digit
2.3 Menambah tiga nombor satu digit.
2.4 Melengkapkan ayat matematik operasi tambah yang melibatkan dua nombor.
2.5 Menyelesaikan masalah yang melibatkan
operasi tambah dalam situasi harian.
3 TOLAK DALAM LINGKUNGAN 100
3.1 Menolak sebarang dua nombor tanpa
mengumpul semula melibatkan:
a) nombor satu digit
daripada nombor satu digit
b) nombor satu digit
daripada nombor dua digit
c) nombor dua digit
daripada nombor dua digit
3.2 Menolak sebarang dua nombor dengan
mengumpul semula melibatkan:
a) nombor satu digit
daripada nombor dua digit
b) nombor dua digit
daripada nombor dua digit
3.3 Menolak sebarang tiga nombor satu digit.
3.4 Melengkapkan ayat matematik operasi tolak
yang melibatkan dua nombor.
3.5 Menyelesaikan masalah yang melibatkan
operasi tolak dalam situasi harian.
4 DARAB
4.1
(a) Membina dan menyebut kumpulan sama banyak
menggunakan:
a) bahan konkrit
b) gambar
c) garis nombor
Menulis ayat matematik tambah berulang:
a) dua-dua
b) lima-lima
c) sepuluh-sepuluh
d) empat-empat
(b) Memperkenalkan
simbol darab dan sama dengan:
a) mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan
dalam konteks darab.
b) menulis simbolnya.
c) menggunakan simbol bagi menulis ayat matematik berdasarkan
situasi yang diberi.
Menulis ayat matematik darab apabila
diberi kumpulan dua-dua, lima-lima,
sepuluh-sepuluh dan empat-empat
berbantukan:
a) objek
b) gambar
c) garis nombor
(c)
Menulis operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang
diberi dengan mengubah susunan
nombor yang didarabkan.
4.2
(a) Membina sifir dua, lima, sepuluh dan
empat dengan berpandukan:
a) objek konkrit
b) gambar
c) garis nombor
(b) Menentukan nilai bagi sifir satu dan
sifir sifar.
UNIT TAJUK CATATAN P&P BB
(c) Melengkapkan ayat matematik darab yang melibatkan sifir dua,
lima, s epuluh, empat, satu dan sifar.
4.3 Menyatakan secara spontan sifir dua, lima, sepuluh, empat,
satu dan sifar mengikut:
a) tertib menaik
b) rawak
c) salah satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi
hasil darab tertentu.
4.4 Menggunakan sifir dua, lima, sepuluh dan
empat bagi:
a) mereka cipta cerita
berdasarkan ayat matematik darab yang diberi.
b) menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pendaraban dua
nombor.
5 BAHAGI
5.1
(a) Mengkelaskan kepada kumpulan dua-dua, lima-lima,
sepuluh-sepuluh dan empat-empat dengan menyatakan kumpulan yang diperoleh
dengan menggunakan:
a) objek
b) gambar
c) garis nombor
(b) Memperkenalkan simbol bahagi dan sama
dengan:
a) menguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan
dalam konteks bahagi.
b) menulis simbolnya.
c) menggunakan simbol bahagi dan sama dengan bagi menulis ayat
matematik berdasarkan situasi yang diberi.
UNIT TAJUK CATATAN P&P BB
c) Menulis ayat matematik berdasarkan
aktiviti:
a) pengumpulan
b) pengongsian
c) tolak
berturut-turut
d) songsangan operasi
darab
5.2
(a) Membentuk ayat matematik yang melibatkan pembahagian dengan
dua, lima, sepuluh dan empat berpandukan:
a) objek konkrit
b) gambar
c) garis nombor
(b) Menentukan nilai bagi pembahagian dengan
satu dan sifar.
(c) Melengkapkan ayat matematik bahagi yang melibatkan sifir dua,
lima, sepuluh, empat, satu dan sifar.
5.3 Menyatakan secara spontan pembahagian dengan dua, lima,
sepuluh, empat, satu dan sifar mengikut:
a) tertib menaik
b) rawak
c) salah satu daripada dua nombor yang dibahagi untuk memberi
hasil bahagi tertentu dalam pembahagian apabila disoal
5.4 Menggunakan pembahagian dengan dua, lima,
sepuluh dan empat bagi:
a) mereka cipta
cerita berdasarkan ayat matematik bahagi yang diberi.
b) menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pembahagian dua
nombor.
UNIT TAJUK CATATAN P&P BBM
6 WANG HINGGA RM100
6.1 Menyatakan nilai wang dalam ‘RM’ dan
'sen'.
6.2 Menukarkan wang kertas sehingga RM100.
6.3 Menambah wang sehingga RM100.
6.4 Menolak wang sehingga RM100.
6.5 Menyelesaikan masalah yang melibatkan
wang dalam situasi harian.
7 MASA DAN WAKTU
7.1 Menyatakan waktu dalam gandaan lima
minit.
Menuliskan waktu dalam gandaan lima minit.
7.2 Menggunakan unit bagi waktu dan
mengetahui hubungan di antara:
a) jam dan minit, dan
b) hari dan jam
7.3 Menyelesaikan masalah yang melibatkan
waktu dalam situasi harian.
8 UKURAN PANJANG
8.1 Menggunakan perbendaharaan kata yang berkaitan dengan panjang dalam konteks amalan.
8.2 Membandingkan panjang dua objek melalui
perbandingan secara langsung.
8.3 Mengukur panjang objek menggunakan unit
bukan piawai.
8.4 Mengukur panjang objek menggunakan unit
piawai ‘meter’.
9 JISIM
9.1 Menggunakan perbendaharaan kata yang berkaitan dengan jisim
dalam konteks amalan.
9.2 Membandingkan jisim dua objek melalui
perbandingan secara langsung.
9.3 Menentukan jisim objek menggunakan unit
bukan piawai.
9.4 Menentukan jisim objek menggunakan unit
piawai ‘kilogram’.
10 ISIPADU CECAIR
10.1 Menggunakan perbendaharaan kata yang berkaitan dengan isipadu
dalam konteks amalan.
10.2 Membandingkan isipadu bagi dua cecair melalui perbandingan
secara langsung.
10.3 Menyukat isipadu cecair menggunakan unit
bukan piawai.
10.4 Menyukat isipadu cecair menggunakan unit
piawai ‘liter’.
11 BENTUK TIGA DIMENSI (3D)
11.1 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi yang
kelihatan secara keseluruhannya.
11.2 Membandingkan dan mengkelaskan bentuk tiga dimensi berdasarkan
ciri-cirinya.
11.3 Melabelkan bahagian-bahagian pada bentuk
tiga dimensi.
11.4 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi
berdasarkan huraian.
12 BENTUK DUA DIMENSI (2D)
12.1 Mengenal pasti bentuk dua dimensi yang kelihatan secara keseluruhannya.
12.2 Membandingkan dan mengkelaskan bentuk dua dimensi berdasarkan
ciri-cirinya.
12.3 Melabelkan bahagian-bahagian pada bentuk
dua dimensi.
12.4 Mengenal pasti bentuk dua dimensi
berdasarkan huraian.
No comments:
Post a Comment